Pages - Menu

13 October 2014

Study Week

Salam Alayk


Masa study week pernah tak kau rasa macam tak tahu apa nak buat? Rasa macam banyak lagi tak study? rasa macam dah tak sempat? Rasa macam tak tahu nak start yang mana satu dulu? ahaha. padan muka kau! eh takdelah.. gurau saje^^Aku tahu sebab aku pernah rasa.
Tapi kalau di kalangan kawan kawan terdekat aku mungkin tadak yang rasa cenggitu. Semua pandai pandai belaka. Aku ni je haa. Gelabah bewak setiap kali exam. Tapi lepas tu ada orang bagi tips. Orang tersayang. Ihiks. So aku rasa macam nak share dengan orang orang yang aku sayang kerana Allah.

First thing korang kena buat adalah tarik nafas dalam dalam ambil istighfar bebanyak. Jangan gelabah bhai. Walaupon satu apa pon kau tak sentuh lagi! ahaha. Risau tu memang patut ada sebab kalau kau tak risau aku rasa kau manusia paling pelik. Final exam kot. Tapi jangan risau kau tu melampau sangat sampai kau gelabah tak tentu fasal. Sampai orang sekeliling pon stess dengan kau. Kang exam ke mana, study ke mana! Kalau rasa tak tenang cuba amek wudhuk lepas buat solat sunat apa yang patut. Solat hajat ke, solat tahajjud ke, solat taubat ke. Tapi make sure lah solat lima waktu kau pon cukop. Percayalah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.

Lepastu cuba kau listkan apa yang kau nak study dulu. Ikut priority. Kalau kau rasa macam cliché sangat je nak list list bagai, kau buat je ikut suka hati kau. Cadangan aku kalau kau rasa macam tangah serabut, tengah stress better kau study subjek yang ringan ringan dulu. Subjek tak beratkan kepala sangat. Subjek yang kau sukalah senang cerita! Lepas rasa dah macam ok. Enjin pon dah lancar. Takda semput semput lagi, kau redah jelah. Study, study, study.

Manfaat kan masa seminggu tu sebaik mungkin. Jangan pernah memilih time buat revision. Maksud aku, anggap semua yang kau dah belajar tu penting. Takda yang tak penting. Jangan tinggal satu pon. Study sampai kau rasa macam dah betul betul sedia nak masuk dewan exam. Tapi kan, tapi kan, janganlah kau pulon study sampai kau lupa nak jaga hubungan kau dengan Allah. Jaga solat sayang. Doa banyak banyak sayang. Masa masa macam ni penting untuk kau bergantung pada Allah seratus peratus. Lepastu jangan lupa mak abah jugak. Kol selalu. Biar berkat. Ada orang pesan, biar kita yang kol mak abah dulu, jangan sampai mak abah yang kol kita dulu. ^^ arasso?

Hm, satu lagi, jaga pemakanan taw. study study jugak, makan jangan lupa. Eh kejap, ada ke manusia lupa nak makan? macam sik da jak?? Lupa nak solat, lupa nak baca alquran adalah.. *jatuhkatil*. ahaha. jangan asik makan maggi je. Aku dok pulon suruh orang jangan makan megi, aku pon sama:P Nak buat gena kan.. penghujung sem dah, kad atm dah kering :p Last, minum air bebanyak. keh..




Jangan pernah rasa macam dah terlambat untuk berjuang selagi kaki kau belom masuk dewan exam. Study je setakat mana mampu. Kbye.


Bittaufiq wan najjah ^^

p/s aku tulis entry ni dah berkurun. masa final sem 1 rasanya. saja simpan lama lama dalam draft. nak buat perkasam. ahaks:P
harini baru rasa macam nak post
hm

moga bermanfaat. moga Allah redha ^^

No comments: