Pages - Menu

7 February 2013

Miskin dan Kaya

#nwplaying : taubat seorang hamba, irsyadee & Hafiz Hamidun

Assalamualaikum :)

nampak kan tajuk atas ney ?? ~miskin dan kaya sama sahaja ~ *nyanyi dulu* hehe . ok ! lets do some ice breaking :) why suddenly i choose this annoying topic ?? sebab lately banyak sangat cerita melayu yang dok tayang kat tv pasal orang kaya jaa . haha . cummon la weh ?? nak buat cerita takkan semua nak kaya je .. ada syarikat bagai .. datuk datin bagai .. orang miskin takde cerita ke ?? adaa tu ada tapi cerita diorang tak menarik . perasan tak , kalau ada drama melayu pasal orong miskin mesti cita sedih-2 jaa . jarang nak jumpa yang happy-2 .. WHY ?? haha . pada penadapat aku , this is what we call TAKDIR !!



kalau kau jadi orang miskin memang tu lah hakikatnya . memang tak semua macam tu tapi majoriti nya macam tu keyh ! terima kenyataan . eh . WAIT ! aku bukan menghina orang miskin . niat aku disini aku cuma nak bagitau norma masyarakat pada pandangan mata aku . dan pengalaman aku .

ok ! korang perasan tak , yang merempit tu anak orang kaya ke miskin ? yang isap ganja anak orang kaya ke miskin ? yang jadi bohsia tu anak orang kaya ke  miskin ? yang jual dadah anak orang kaya ke miskin ? yang mencuri anak orang kaya ke miskin ? yang meragut anak orang kaya ke miskin ? majoriti anak orang miskin kan ? bukan aku nak kata anak orang miskin takdak yang berguna.. adaaaa .. ramaii sangattt !!  semua ney sebenarnya bergantung kepada didikan ibu bapa tu sendiri dan diri anak-anak sendiri .. pada pendapat aku , semua budak-budak yang rosak ney sebenarnya memberontak . bila diorang tak dapat apa yang diorang nak diorang cari jalan pintas . jalan yang rosak kan diri sendiri ! bukan aku nak kata , tapi kalau ibu bapa pandai didik anak-anak mesti tak jadi macam tu . aku tak salahkan ibubapa 100% , diri sendiri pon salah jugak . heyy , korang dah besar , ada otak ada akal pikirlah .. Allah amanahkan korang hidup atas muka bumi ney untuk jadi orang berguna , bukan jadi sampah .. dan bila-bila pon korang rasa nak bertaubat jangan sesekali rasa macam dah terlambat .. INGAT ! pintu taubat Allah sentiasa terbuka kepada hambanya yang ingin bertaubat !

ok second point , kalau kaya korang boleh buat apa apa dengan mudah . korang mampu beli pakaian menutup aurat . maksud aku , contohlah kalau korang tergerak hati nak pakai tudung labuh , korang boleh teros pergi beli . tapi kalu miskin mesti agak teragak-agak sebab tudung tu mahal . ingat murah ke ? kena kumpul duit dulu . lagi , kalau korang kaya nak beribadah pon selesa . so , apa pon kita kenalah berusaha untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik samada di dunia mahupon di akhirat :) bukan satu kesalahan jadi orang kaya ke miskin ke tapi ingatlah kita kat muka bumi Allah ni semua ada tanggungjawab . kalau kita laksanakan tanggungjawab kita dengan baik mesti Allah bantu kita mempermudahkan urusan . kalau semua orang jalankan tanggunjawab masing-masing , takde lagi isu-2 masalah sosial di kalangan remaja .

ok , i'm done babling ;D renung-renungkan

No comments: