Pages - Menu

12 February 2014

Preparation untuk sem 2

Salam Alaykum !

16hb Febrauri 2014 bermulah sem ke dua aku sebagai mahasiswa Unimas. Disebabkan ending sem 1 aku tak berapa cantik, aku kena buat preparation serapi rapinya untuk sem 2. Perjuangan harus diteruskan. Preparation yang aku buat ialah dari segi rohani. mental, fizikal.

Apa yang berlaku masa sem satu mungkin adalah ujian untuk aku. Mungkin Allah nak mengajar aku erti sabar. Erti takdir. Erti redha. Dan Alhamdulillah aku dah mula faham semua tu. So sem ni aku berazam nak seimbangkan ilmu dunia dan akhirat. Bukan ilmu dunia ja kita kejar. Ilmu akhirat jugak. Dunia ni sementara ja, akhirat selama lamanya. :) Kak usrah kata, kalau kita kejar akhirat InshaAllah dunia akan kejar kita. So, jom kejar akhirat. Sem 2 jugak adalah titik kedua aku untuk berhijrah. Pasaipa titik kedua? pasai sem1 adalah titik pertama. Hehe. Hijrah ke arah jalan yang lebih diredhai Allah. Hijrah untuk mencari cinta Allah. Jadi, sem2 ni aku berazam untuk cuba hadirkan diri dalam usrah setiap minggu. Sebab usrah adalah peluang untuk aku recharge balek iman. Harap-harap lebih banyak manfaat yang aku peroleh sem ni. amin.

Dari segi mental , aku nak buang semua perangai pemalas aku. Masa sem satu aku bukan pemalas pon, tapi malas la jugak sikit. :P Maksud aku, aku nak siapkan tutorial dah assignment on time. Supaya nanti tak kalot dan ada masa untuk buat revision. Aku kena all out sem ni sebab aku bukan pandai sangat. So kena lah usaha lebih. hmm :)Aku nak pergi jumpa lecturer selalu sebab orang cakap kalau rapat dengan cikgu lebih berkat nak dapat ilmu. Aku jugak kena alert dengan semua announcement penting kat unimas sebab masa sem satu aku adalah pelajar yang selalu ketinggalan pasal berita berita penting. Aku jugak kena buat jadual banyak banyak. Dalam android satu, dalam bilik satu, dalam fail satu sebab msa sem1 aku selalu jugak terlupa jadual kelas aku sampai terponteng :P Aku jugak kena lawan nafsu tidur aku. Kena banyakkan study daripada tidur. Kena bangun awal setiap pagi walaupon kelas start lambat. Hm, sem dua ni aku tanak dah buat keputusan ikut orang. Aku kena berani untuk buat keputusan sendiri. Sebab ini adalah masa depan aku, kenapa pulak aku nak ikut cakap orang ?? Aku kena pastikan carry marks aku tinggi untuk dapat poiter yang hebat. Aku dah tahu strategi untuk berperang sem ni berdasarkan pengalaman sem lepas. Aku tahu sem ni lagi mencabar sebab banyak core subjek yang killer. Tapi aku kena jugak paksa diri aku supaya impian aku tercapai. InshaAllah kalau niat kita baik pasti Allah akan tolong :)

Dari segi fizikal mungkin aku akan siapkan kelengkapan belajar dengan sempurna kot. Supaya lebih bersemangat nak buat assignment.Hehe. Kena beli dua buku catatan. alat tulis. fail. Stick note. Aku jugak kena jaga pemakanan. Aabah suruh aku makan kismis hari hari. Supaya ingatan kuat. ok abah :) Lepatu aku berazam tanak dah makan makanan berminyak untuk jga kulit. Maklumlah, akhir akhir ni makin nakal pulak jerawat aku ni membiak. Heshhh!! 

ok bye! publish !

No comments: