Pages - Menu

11 September 2020

Sayangi Diri

 Bismillah


#oneweekonepostchallenge

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya ; manusia dan batu (berhala); neraka itu dojaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan-Nya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan" At Tahrim:6

Setiap muslim perlu memelihara diri daripada melakukan perkara yang menjerumuskan kita ke neraka. Peliharalah diri dengan melakukan amal kebaikan, dan ajaklah keluarga kita, jagalah mereka.

Dalam ayat ini, Allah sebut peliharalah diri kamu dahulu disusuli dengan keluargamu. Penting untuk kita menjaga diri, menyayangi diri kita sebelum orang lain. Do you love yourself? What do you love the most about yourself? I love that I am a teacher. Alhamdulillah.

 Hiduplah dengan mencintai dirimu dan lakukanlah apa sahaja yang baik menurut pandangan Allah, bukan pandangan manusia. Kita adalah sebaik-baik ciptaan Allah, maka berbanggalah dengan dirimu. Allah memilih kita untuk menjadi manusia yang merupakan hamba dan khalifah, maka berbanggalah. 

Setiap pagi, Allah memberikan kita nafas baru. Itu adalah tanda Allah sayangkan kita, despite of all our flaws, Allah masih beri peluang kita bernafas. Waking up every morning, believe that you are needed, your are loved, you are important and you are necessary, thats why Allah give you life.

Live this life by loving yourself. Take a good care of yourslef. Eat well. Sleep well. Learn well. Read well. Every day, do good things to yourself that will add values for you. Even if someone break your heart, dont hurt your body. Ada orang, broken sampai tak nak makan, taknak mandi, tak nak solat, taknak jaga diri. 

Ada orang dia terlalu sibuk dengan kerja dengan orang sekeliling mebuatkan mereka lupa untuk jaga diri. Solatlah malam, tapi tidurlah. Puasa dan berbukalah. Ada sebab mengapa Allah menciptakan malam. Untuk kita berehat. Rest and repent. Pause sekejap dari kesibukan dunia, rehat dan bangunlah solat malam, jumpa Allah, mengadulah pada Dia. Ambil masa untuk berduaan dengan Allah, it is an act of loving yourself. Take a step back, turn back to Allah. Sayangi dirimu.

Ada orang, rasa tidak disayangi, rasa tak guna, rasa tak sayang pada diri. Maka mereka pilih untuk tidak memelihara diri dan membiarkan diri melakukan perbuatan mungkar. Dear, please know that, no matter what are your flaws, how much you sin, Allah will always accept you when you repent. Dan sesungguhnya syurga itu dipenuhi dengan pendosa yang bertaubat. Jom kita berusaha jadi penduduk syurga, tapi sebelum tu kenalah sayangi diri.

Setiap pagi, untuk setiap nafas yang Allah beri, ucaplah Alhamdulillah. Sedekahkanlah al fatihah untuk diri sendiri, sebagai makanan untuk roh sendiri. Saya sayang diri saya.

So what is you action plan to love yourself?

Anime Lamp GIF - Anime Lamp Night GIFs

1 comment:

lucystanyou said...

Selamat malam kak, saya junior junior kaka kimsum d unimas for this year. Kak , camna nak email kaka utk dpt nota2 kimia sumber? Thankyou in advance kak😘