Pages - Menu

23 October 2020

Salahku

Sepanjang aku menjadi guru, terlalu banyak kesilapan yang aku lakukan, kesilapan akan berlaku bila kita ambil sesuatu isu sebagai sesuatu yang peribadi. Dalam soal kerja, antara pantang larang bekerja adalah jangan campurkan urusan kerja dengan peribadi.

Meningkat dewasa, aku sangka aku semakin pandai urus perasaan. Tapi sebaliknya aku menjadi lebih sensitif, cepat terasa, emosional, mahu dihargai, macam kurang kasih sayang pon ada. 

Minggu ini, aku belajar sebagai guru aku harus belajar mengurus perasaan dengan baik, sekiranya ia tidak diurus dengan baik, akan beri kesan negatif pada anak murid aku sendiri. Ya Allah, aku tak nak benda tu berlaku.

I responded something on my student tweet, something I disagree. The way i responded make me feel so worthless till now. As a teacher, i should be more professional, if I cant be professional, I shouldnt respond to anything. I must make sure my mind crystal clear before I take any action. Allahu, May Allah forgive me. 

Bila diuji dengan hati, lalai, dan melakukan sesuatu yang menyakiti hati orang lain, I feel like I ve became a toxic person. The only thing I can do to fix my mistakes is by turning back to Allah.Cerita dan luah segalanya pada Allah. I want to pause and reflect, turn off mysocial media which cause me became toxic.

I should sacrifice anything that can make me be a better muslim,

Semoga Allah bimbing aku, kurniakan ilham untuk jadi guru yang lebih baik.


No comments: