Pages - Menu

11 March 2013

DI SEBALIK PURDAH

Penyakit yang merebak di kalangan lelaki Islam sekarang adalah,

"Obses pada pakaian, bukan pada pemakainya."

Ketara sekali penyakit ini bila tengok gambar perempuan berpurdah. Dahsyat sekali penyakitnya bila dilihat pada komen-komen, antaranya:-

1. "Subhanallah! Cantiknya!" ( Cantik pakaian la kan sebab tak nampak pun muka tuan dia. One more, 'subhanallah' or 'masha-Allah'? betul ke penggunaan tu? )

2. "Solehahnya.." ( Adakah solehah itu pada purdah? see, nilai pakaian gak )

3. "Inilah wanita Syurga. Memakai pakaian yang begitu mulia." ( Serius penyakit ko dah tahap kronik. Obses pada pakaian terlampau sehingga menilai sampai ke tahap tu. Habis tu perempuan lain yang pakai tudung biasa2 tu bukan wanita Syurga ke? )

Lelaki sentiasa tertipu. Mereka expect yang berpurdah itu mempunyai paras yang lawa di sebalik kain kecil itu. Padahal sebenarnya biasa-biasa je macam orang keramaian. Mungkin hanya 5 percents sahaja yang lawa. Tetapi kerana penyakit obses pada pakaian inilah yang mengaburi mata para lelaki. Akhirnya membuat penilaian awal dan terburu-buru.

Nilaian lelaki tertipu, "Yang pakai purdah itu lebih solehah kerana dia lebih menutup aurat dari wanita lain."

Padahal tidak ada ukuran lebih atau kurang. Kalau dia dah tutup aurat tanpa tutup bahagian mukanya pun dah dikira tutup aurat dengan sempurna. Kalau dah sempurna, berani tak kamu kata yang pakai tudung standard kurang solehah? So unfairlah nilaian tu.

Jangan kerana anda obses pada pakaian, terlupa untuk obses meneliti akhlak si pemakai.

Jangan jadi seperti serpihan besi yang tertarik pada satu magnet hitam.
Jangan jadi semut yang menghurung satu ketulan gula batu.

Bukti kamu semut yang menghurung, pada satu gambar yang pakai purdah beratus like. Golongan mana tu?

Lelaki.

Via Muhammad Rusydi @ Syabab Musafir Kasih

No comments: